Vnitřní oznamovací systém protiprávního jednání
Generali České pojišťovna a.s. (dále jen GČP) zavedla v souladu se zákonem č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, Vnitřní oznamovací systém GČP, který slouží k podání oznámení o protiprávním jednání, k němuž došlo nebo má dojít v souvislosti s naší společností. GČP nevylučuje přijímání oznámení také od osob, které pro GČP nevykonávají práci nebo jinou obdobnou činnost. Zákon o ochraně oznamovatelů najdete ve Sbírce zákonů.
Komu je tento oznamovací systém určen?
Vnitřní oznamovací systém je určen pouze osobám, které pro pojišťovnu, byť zprostředkovaně, vykonávaly nebo vykonávají práci nebo jinou obdobnou činnost. Oznamovatelem tedy může být nejen zaměstnanec či bývalý zaměstnanec pojišťovny, ale například i ten, kdo v pojišťovně vykonával dobrovolnickou činnost, byl zde na odborné praxi nebo stáži, dále i uchazeč o práci nebo jinou obdobnou činnost, dodavatel či obchodní zástupce. Pokud se v souvislosti se svou činností vykonávanou pro pojišťovnu dozvíte o možném protiprávním jednání, můžete nám tuto skutečnost oznámit. Pro tyto případy doporučujeme využít přednostně náš vnitřní oznamovací systém.
Komu není tento oznamovací systém určen?
POZOR: Vnitřní oznamovací systém NENÍ určen pro podávání stížností klientů ani jejich dotazů k pojištění, pojistné smlouvě nebo pojistné události. Pokud jste naším klientem nebo Váš dotaz/podnět souvisí s pojištěním, najdete potřebné informace v kontaktech nebo můžete podat stížnost prostřednictvím tohoto formuláře.
Co lze oznámit?
V režimu zákona o ochraně oznamovatelů lze podat oznámení, které bude obsahovat informace o možném protiprávním jednání, k němuž již došlo nebo teprve může dojít, a které:
1. Písemně
Pro písemné oznámení lze využít:
- emailovou schránku: [email protected] nebo
- poslat dopis poštou na adresu: Generali Česká pojišťovna a.s. – compliance, Na Pankráci 1720/123, 140 21 Praha 4
V tomto případě je potřeba obálku označit nápisem: „NEOTVÍRAT – pouze k rukám M. Kodýmové“
2. Telefonicky
Volejte na +420 224 547 731.
Pro příjem oznámení je telefonní linka vyhrazena vždy v pondělí a ve středu v době od 10h do 14h. O oznámení bude příslušnou osobou učiněn písemný záznam. Hovor není nahráván.
3. Osobně
Oznámení je možné učinit také osobně. Pro tento případ je třeba si domluvit s příslušnou osobou schůzku, a to s využitím výše uvedeného emailu nebo telefonu.
POZOR: Vnitřní oznamovací systém NENÍ určen pro podávání stížností klientů ani jejich dotazů k pojištění, pojistné smlouvě nebo pojistné události. Pokud jste naším klientem nebo Váš dotaz/podnět souvisí s pojištěním, najdete potřebné informace v kontaktech nebo můžete podat stížnost prostřednictvím tohoto formuláře.
Komu bude Vaše oznámení doručeno?
Takto podaná oznámení přijímá a vyřizuje určená příslušná osoba, a to zaměstnanec útvaru compliance a bezpečnostní management: Mgr. Ing. Monika Kodýmová.
Příslušná osoba zachovává přísnou důvěrnost ve vztahu k totožnosti oznamovatele, k údajům o dalších fyzických osobách i ve vztahu k informacím uvedeným v oznámení. Oznámení jsou projednávána důvěrně, oznamovatel se nemusí obávat prozrazení identity. Totožnost oznamovatele nelze sdělit třetí osobě bez jeho souhlasu. Pouze v případech, kdy to bude vyžadovat zákon, musí být totožnost oznamovatele sdělena orgánům veřejné moci, o čemž by byl oznamovatel předem informován. Oznamovatel nesmí být v souvislosti s podaným oznámením vystaven odvetným opatřením (např. rozvázání pracovního poměru, neprodloužení pracovního poměru na dobu určitou, snížení mzdy).
Jaké jsou náležitosti oznámení? Co má být jeho obsahem?
Oznamovatel by měl jednat ve veřejném zájmu a v dobré víře, že jím podávané oznámení se opírá o věrohodná fakta a skutečnosti. Oznamovatel by měl být schopen identifikovat, jaké oblasti se protiprávní jednání týká a poskytnout takové informace o oznamovaném protiprávním jednání, které umožní daný případ správně prošetřit a posoudit. Rozsah a kvalita poskytnutých informací mohou pozitivně ovlivnit způsob prošetření oznámení, přičemž oznamovatel by se neměl při jejich opatřování dopustit jednání, které by mohlo mít charakter trestného činu. Oznamovatel by vzhledem k okolnostem a informacím, které má k dispozici v době oznámení, měl mít pádný důvod se domnívat, že jím oznamované skutečnosti jsou pravdivé. Nelze oznamovat skutečnosti vědomě nepravdivé. Na vědomě nepravdivé oznámení se nevztahuje zákonná ochrana a takovéto jednání může být postihnuto.
Oznámení musí být určité, srozumitelné a musí z něj být zřejmé, proti které osobě směřuje a jakého jednání se týká tak, aby bylo možné jej řádně prošetřit.
V oznámení oznamovatel uvede své jméno, příjmení a datum narození, nebo jiné údaje, z nichž lze dovodit jeho totožnost, příp. pracovní pozici. Současně je účelné sdělit telefon či email, jehož prostřednictvím bude určená příslušná osoba s oznamovatelem komunikovat.
Oznámení lze učinit i anonymně. Za anonymní je považováno takové oznámení, ve kterém oznamovatel neuvede své jméno, příjmení nebo jiné údaje, podle nichž by jej bylo možné identifikovat. I v tomto případě je však účelné sdělit telefon nebo email, jehož prostřednictvím se při zachování anonymity může příslušná osoba s oznamovatelem spojit. Nemožnost kontaktu s oznamovatelem může negativně ovlivnit prošetření podaného oznámení.
Osobní údaje, které oznámení obsahuje, budou zpracovány v souladu s pravidly pro ochranu osobních údajů v pojišťovně. Podrobnosti lze nalézt v sekci "O nás" v dokumentech ochrany osobních údajů.
Jaký bude postup příslušné osoby po podání oznámení?
1. O přijetí oznámení příslušná osoba písemně vyrozumí oznamovatele, a to do 7 dnů ode dne přijetí oznámení. Výjimkou jsou situace, kdy oznamovatel výslovně sdělí, že nechce být o přijetí oznámení vyrozuměn, nebo pokud je zřejmé, že by vyrozuměním o přijetí oznámení došlo k prozrazení totožnosti oznamovatele jiné osobě.
2. Příslušná osoba nejprve posoudí, zda oznámení spadá do působnosti zákona o ochraně oznamovatelů či nikoliv.
3. Pokud příslušná osoba dospěje k závěru, že nejde o oznámení podle zákona o ochraně oznamovatelů, bez zbytečného odkladu o tom oznamovatele písemně vyrozumí.
4. Pokud příslušná osoba dospěje k závěru, že jde o oznámení podle zákona o ochraně oznamovatelů, posoudí důvodnost oznámení. O výsledku posouzení vyrozumí oznamovatele písemně, a to do 30 dnů ode dne přijetí oznámení. V případech skutkově nebo právně složitých lze tuto lhůtu prodloužit až o 30 dnů, nejvýše však dvakrát.
5. Je-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, pak příslušná osoba navrhne pojišťovně opatření k předejití nebo nápravě protiprávního stavu. O přijatém opatření pojišťovna vyrozumí příslušnou osobu, která o něm bez zbytečného odkladu písemně vyrozumí oznamovatele.
6. Není-li oznámení vyhodnoceno jako důvodné, pak příslušná osoba bez zbytečného odkladu písemně vyrozumí oznamovatele o tom, že na základě skutečností uvedených v oznámení a z okolností, které jí jsou známy, neshledala podezření ze spáchání protiprávního jednání, nebo shledala, že oznámení se zakládá na nepravdivých informacích, a poučí oznamovatele o právu podat oznámení u Ministerstva spravedlnosti.
K podání oznámení lze využít i externí oznamovací systémy:
- systém pro přijímání oznámení zřízený Finančním analytickým úřadem, který je určen k podání oznámení o porušení povinností podle zákona č. 254/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Bližší informace najdete na odkaze: https://fau.gov.cz/kontakty v sekci „Whistleblowing“.
- systém pro přijímání oznámení zřízený Ministerstvem spravedlnosti, který je určen k podání oznámení jiných případů protiprávního jednání. Bližší informace najdete na odkaze: http://oznamovatel.justice.cz/.
Zákon o ochraně oznamovatelů umožňuje oznámit protiprávní jednání i uveřejněním, např. prostřednictvím sociálních sítí, v médiích apod., ovšem pouze za stanovených podmínek.
Podmínky pro uveřejnění oznamovatel splní, pokud:
- Podal oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému a ministerstvu nebo pouze ministerstvu a ve lhůtách stanovených tímto zákonem nebylo přijato vhodné opatření, zejména příslušná osoba neposoudila důvodnost oznámení, povinný subjekt nepřijal k předejití nebo nápravě protiprávního stavu jiné vhodné opatření nebo zaměstnanec ministerstva neposoudil oznámení,
- má oprávněný důvod se domnívat, že protiprávní jednání uvedené v oznámení může vést k bezprostřednímu nebo zjevnému ohrožení vnitřního pořádku nebo bezpečnosti, života nebo zdraví, životního prostředí nebo jiného veřejného zájmu nebo ke vzniku nenapravitelné újmy, nebo
- má oprávněný důvod se domnívat, že v případě podání oznámení ministerstvu existuje vzhledem k okolnostem případu zvýšené riziko, že budou on nebo další chráněná osoba (viz níže) vystaveni odvetným opatřením nebo že je ohrožen postup řádného vyřízení oznámení ministerstvem.