23.04.2025

Udržitelné opravy vozidel: nový trend při řešení pojistných událostí přináší ekologické benefity a motoristům výhody

Opravy karosérií bez lakování snižují uhlíkovou stopu a zachovávají hodnotu vozidla. Scelení čelního skla u osobního automobilu oproti výměně ušetří v průměru 43 kg CO₂. Při využití udržitelných metod oprav získávají klienti sníženou spoluúčast nebo slevy.

Generali Česká pojišťovna začala významně a systematicky podporovat udržitelné způsoby opravy motorových vozidel. Aktuálně se to promítá do oblasti oprav zejména čelních skel a dále vybraných poškozených dílů karoserie, které není nutné lakovat. „Chceme tímto krokem naše klientky a klienty motivovat především k ekologickému a zároveň ekonomickému chování. Každá oprava dílu místo jeho výměny má přesvědčivě pozitivní dopad nejen na životní prostředí, ale také na čas opravy a náklady na ni,“ vysvětluje Jozef Hrdý, ředitel likvidace v Generali České pojišťovně.

V případě čelních skel existuje na českém trhu potenciál proto, aby metodou scelování byla vyřešena až polovina všech pojistných událostí. Přepočteno na čísla může to může znamenat roční úsporu 500 tun CO₂.

Udržitelné opravy jsou navíc významným kritériem, které Generali Česká pojišťovna u smluvních servisů sleduje – a  v rámci projektu Top Autoservis. Ten každoročně vyhodnocuje nejlepší smluvní autoservisy pojišťovny, také je oceňuje. “Skupina Generali podporuje udržitelnost ve všech oblastech svého podnikání a řešení pojistných událostí formou oprav vozidel s minimálním dopadem na životní prostředí je důležitou součástí naší strategie,“ potvrzuje Jozef Hrdý.

ŠETRNÉ OPRAVY KAROSERIÍ BEZ LAKOVÁNÍ

Poškozené karoserie se dnes již dají úspěšně opravovat bez nutnosti invazivních zásahů v podobě vyklépání, broušení či lakování nebo kompletní výměny dílů. Vybrané typy poškození karoserie mohou být totiž opraveny technologií PDR (Paintless Dent Repair). Ta se hodí zejména pro důlky či promáčkliny na koroseriích vozidel, a to bez nutnosti lakování. Technologie PDR totiž díky použití speciálního nářadí nenarušuje ani barvu, ani lak.

„Touto šetrnou metodou se opravují zejména menší škody jako ťukance na parkovištích, následky nehod v malých rychlostech, poškození po pádech sněhu nebo větví a také v případě vandalismu. Historicky ji využíváme u škod po kroupách, od letoška ji rozšiřujeme i na opravy větších promáčklin karoserie,“ vysvětluje Jozef Hrdý.

Konkrétní škoda je vždy konzultovaná u smluvních servisů, které tento typ oprav provádí, a to s ohledem na rozsah vzniklého poškození. Opravit metodou PDR lze i poškození o velikosti několika desítek centimetrů.  V praxi přitom tento způsob volí i sami klienti s ohledem na to, aby snížili dopad na hodnotu vozidla při následném prodeji.
V rámci České republiky má přitom Generali Česká pojišťovna v každém kraji minimálně jednoho specialistu na opravy metodou PDR. Navíc díky opravcům, kteří dokáží operovat po celém území Česka, mohou tyto opravy proběhnout v podstatě v kterémkoliv smluvním servise pojišťovny.

 

BONUS: VYLEPŠENÍ SPOLUÚČASTI O JEDEN STUPEŇ

Podle interních statistik se přitom nejčastěji opravují poškození na dveřích, blatnících a kapotách. Významnou výhodu Generali Česká pojišťovna nabízí těm, kteří tuto šetrnou metodu zvolí. U havarijního pojištění totiž v takovém případě automaticky sníží o jeden stupeň zvolenou spoluúčast. Znamená to, že u spoluúčasti na úrovni 10 tisíc korun bude snížena na 5000 korun atd.

Výhody oprav bez lakování

  • rychlost opravy: doba se zkracuje z týdnů na hodiny, naprostá většina oprav realizována během jediného dne
  • zachování hodnoty vozu: na vozidle zůstává původní lak
  • šetrnost: jak k životnímu prostředí, tak k vozidlu  
  • snížení spoluúčasti: u všech kategorií vozidel při využití této metody je u pojistné události snížena spoluúčast o jeden stupeň (např. místo spoluúčasti 5000 Kč bude snížena na 1000 Kč).

EKOLOGIE SCELOVÁNÍ SKEL

Ročně v Generali České pojišťovně její specialisté a smluvní partneři scelí kolem čtyř tisíc čelních skel. Patří mezi ně jak ta u osobních vozidel, tak u dodávek, nákladních aut i autobusů. Tato technologie přitom patří mezi ty, které lze jednoznačně označit za udržitelné. Vybrané metodiky[1] přitom jasně říkají, že scelování proti výměně skla uspoří 43,5 kg CO₂. Scelení skla totiž generuje zhruba 0,6 kg CO₂, zatímco kompletní výměna skla se započítáním veškerých vstupů znamená v průměru 44,1 kg CO₂.

Pro kontext – čtveřice vzrostlých stromů absobruje za rok zhruba 40 kg tohoto plynu.

„Scelení skla představuje dnes již běžnou alternativu k celkové demontáži a výměně autoskel. K opravě praskliny dochází odsátím vzduchu z dutiny praskliny a jejího nahrazení speciální látkou, která disponuje stejným indexem lomu světla jako sklo,“ popisuje Jozef Hrdý, ředitel likvidace pojistných událostí v Generali České pojišťovně. Scelení navíc obnoví původní pevnost a stabilitu skla a zároveň významně zlepší optické vlastnosti v místě původního poškození.

Pro scelení jsou vhodná vybraná poškození s prasklinou až do 4 cm v poloměru od místu dopadu kamene. Scelovat je přitom možné ta poškození, která nejsou v ploše zorného výhledu řidiče. Nescelitelná jsou pak poškození ve vzdálenosti 5 cm od okraje skla a v průhledu případných kamer.

Vhodnost scelení posuzuje  likvidátor pojišťovny na základě fotografií od klientky či klienta  ve spolupráci se servisem. Přitom více než třetina scelení probíhá přímo v lokalitě u klientů – například doma či v práci.

PO SCELENÍ SLEVA 50 % NA PŘIPOJIŠTĚNÍ
Bonus za využití této šetrné metody pak získávají klienti a klientky v podobě 50procentní slevy na připojištění skel pro další pojistné období. Sleva je jim poskytnuta automaticky a projeví se ve výročním dopise.

Připojištění skel patří vůbec k jednomu z nejoblíbenějších připojištění v rámci pojištění motorových vozidel v Česku. Kromě příznivé ceny patří mezi jeho výhody i skutečnost, že pojistná událost nemá vliv na bonus za bezeškodní jízdu. U oprav skel hrazených z havarijního pojištění je to přesně naopak. „Navíc ceny skel a jejich výměn se kvůli vysoké inflaci v posledních letech významně prodražují. Na místě je tak aktualizovat i pojistné částky, které mají klienti na svých smlouvách sjednané,“ upozorňuje Jozef Hrdý.

VÝVOJ CEN VÝMĚNY ČELNÍHO SKLA

ŠKODA Octavia Style (r. v. 2020)

cena vč. DPH (4/2021)

cena vč. DPH (4/2025)

čelní sklo

8 712 Kč

11 324 Kč

lepicí sada, gelové fólie, ostatní materiál

3 452 Kč

4 161 Kč

práce vč. kalibrace kamery

4 453 Kč

6 123 Kč

celkem

16 617 Kč

21 608 Kč

 

Výhody scelování skel

  • rychlost a pohodlí: oprava skla do 60 minut v nejširší síti smluvních partnerů nebo formou mobilního servisu (příjezd ke klientovi)
  • zachování stavu a hodnoty vozu: není nutný zásah do karoserie ani interiéru vozidla, odpadá riziko poškození vozu při opravě a nutnost kalibrování čidel
  • šetrnost: jak k životnímu prostředí, tak k vozidlu 
  • sleva na pojištění: při využití scelení klient automaticky získává slevu 50 % na připojištění skel pro další pojistné období

[1] Eco Repair Score, více na www.ecorepairscore.com

Zpět na tiskové zprávy