07.04.2025

GČP INDEX za rok 2024: Nejbezpečnější silnice mají Pardubice, Hradec Králové a Ústí n. Labem. Ve 33 městech přesto došlo ke smrtelným nehodám

Nejbezpečnější silnice ze všech krajských měst v Česku měly v loňském roce v Pardubicích, kde při 781 dopravních nehodách nedošlo ke smrtelnému zranění a tři osoby byly zraněny těžce. Na druhém místě skončil Hradec Králové, na třetím pak Ústí nad Labem. Z 206 obcí s rozšířenou působností se na pozemních komunikacích 33 z nich staly dopravní nehody se smrtelnými následky. Tyto a další výsledky přináší GČP INDEX za rok 2024.

GČP INDEX vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě poměru vážných a smrtelných nehod k celkovému počtu nehod v zastavěné oblasti krajských měst a také všech 206 obcí s rozšířenou působností. Ty se pak vztahují k celkovému počtu evidovaných dopravních nehod. Jedná se o tzv. závažnost dopravních nehod - čím vyšší je hodnota GČP INDEXu, tím je dopravně bezpečnostní situace horší.

NEJBEZPEČNĚJŠÍ PARDUBICE, NA CHVOSTU BRNO

Podle výsledků GČP INDEXu za celý rok 2024 se nejbezpečněji jezdilo v Pardubicích, kde při 781 dopravních nehodách nedošlo ke smrtelnému zranění, zato tři osoby byly zraněny těžce. Pro Pardubice je to historicky nejnižší hodnota GČP indexu, a tedy nejlepší výsledek. Na druhém místě skončil Hradec Králové, na třetí pozici se pak vyšvihlo Ústí nad Labem.

Na opačném konci se na 11. místě umístila Plzeň, na 12. pozici se propadla Jihlava a nejhorší, 13. místo, obsadilo Brno, kde bylo při  1 839 dopravních nehodách 8 osob usmrceno a 58 osob těžce zraněno. Brno tak stále zůstává na chvostu GČP INDEXu, kde figurovalo i v roce 2023.

O 7 % MÉNĚ NEHOD, ALE O 19 % VÍCE USMRCENÝCH

Pozitivní zprávou je, že v intravilánech čtyř krajských měst se dopravní nehody v loňském roce obešly bez smrtelných následků. Naopak v Praze bylo usmrceno 21 osob (z toho 9 chodců, 4 řidiči osobních automobilů, 3 cyklisté, 2 řidiči nákladního automobilu, 2 spolujezdci v osobním automobilu a motocyklista), v Brně 8 (z toho 6 chodců, řidič osobního automobilu a motocyklista), v Ostravě, Olomouci a Plzni tři lidé, v Ústí nad Labem a Liberci dva lidé, v Hradci Králové a Karlových Varech pak jedna osoba.

Celkově jen na silnicích krajských měst bylo v roce 2024 evidováno 25 362 dopravních nehod, což představuje meziroční pokles o 2 035 případů (tj. -7 %).
Pohled na počty usmrcených osob již ale pozitivní zjištění nepřináší, protože ve sledovaných městech přišlo o život 44 osob. Vyjádřeno čísly jde o nárůst o sedm osob, tedy o 19 %. U kategorie těžce zraněných pak GČP INDEX hlásí 366 osob, což je meziročně o tři případy méně (tj. -1 %).

Pořadí krajských měst dle GČP INDEXu za rok 2024

Pořadí 2024

Krajské město

Hodnota GČP INDEXu

Pořadí 2023

1.

Pardubice

0. 38

2.

2.

Hradec Králové

0. 47

1.

3.

Ústí nad Labem

0. 54

5.

4.

Liberec

0. 63

3.

5.

Ostrava

0. 72

7.

6.

Olomouc

0. 84

4.

7.

Karlovy Vary

1. 18

6.

8.

Zlín

1. 52

10.

9.

Praha

1. 70

8.

10.

České Budějovice

1. 86

12.

11.

Plzeň

2. 59

11.

12.

Jihlava

2. 70

9.

13.

Brno

3. 26

13.

 

Vývoj GČP indexu v jednotlivých městech si lze jednoduše zobrazit ve webové aplikaci (www.gcpindex.cz) – viz např. bilance v Pardubicích, kde v roce 2024 při 781 dopravních nehodách nedošlo ke smrtelnému zranění, tři osoby byly zraněny těžce.

VE 33 OBCÍCH S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ DOŠLO KE SMRTELNÝM NEHODÁM

GČP INDEX mimo krajská města srovnává také všechny obce s rozšířenou působností. V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 46 818 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 69 a těžce zraněno 605 osob. V 33 městech došlo ke smrtelým nehodám, 76 sledovaným městům se úmrtí a těžká zranění v roce 2024 zcela vyhnula.

Nejvíce, 21 osob, bylo usmrceno v Praze, 8 osob v Brně, po třech osobách v Ostravě, Olomouci a Plzni, dvě osoby pak v Ústí nad Labem, Liberci a Orlové. Po jedné oběti dopravních nehod bylo evidováno v následujících městech: Prostějov, Hradec Králové, Jablonec nad Nisou, Šumperk, Kutná Hora, Děčín, Litomyšl, Karlovy Vary, Teplice, Klatovy, Vsetín, Znojmo, Rychnov nad Kněžnou, Kladno, Chrudim, Dobříš, Veselí nad Moravou, Nové Město nad Metují, Lipník nad Bečvou, Mikulov, Kuřim, Šternberk, Rožnov pod Radhoštěm, Jaroměř a Moravský Krumlov.

Je podstatné zmínit, že GČP INDEX bilancuje data roku 2024, a tak ve městech s nízkým počtem nehod může významně ovlivnit hodnotu indexu i jedna vážná nehoda. Webová aplikace www.gcpindex.cz proto umožňuje filtraci indexu také za delší časové období – mimo 6 a 12 i za 36 měsíců.

GČP INDEX obcí s rozšířenou působností v roce 2024 dle krajů
Odkazy na datové analýzy přímo pod názvy jednotlivých krajů:

•           Středočeský

•           Praha

•           Jihočeský

•           Plzeňský

•           Ústecký

•           Královéhradecký

•           Jihomoravský

•           Moravskoslezský

•           Olomoucký

•           Zlínský

•           Vysočina

•           Pardubický

•           Liberecký

•           Karlovarský

 

ZRANITELNÍ ÚČASTNÍCI: CHODCI, CYKLISTÉ A MOTOCYKLISTÉ

GČP INDEX umožňuje srovnání měst a obcí podle závažnosti nehod s účastí tzv. zranitelných účastníků silničního provozu, tedy chodců, cyklistů a motocyklistů. Jde tak o sledování výhradně těch nehod, při nichž byly usmrceny či těžce zraněny vyjmenované kategorie účastníků silničního provozu. Hodnota indexu zranitelných účastníků udává poměr těžkých a smrtelných nehod zranitelných účastníků k počtu nehod s jejich účastí.

V intravilánech sledovaných 206 měst bylo evidováno 6 262 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 51 a těžce zraněno 494 zranitelných účastníků silničního provozu. Zatímco podíl zranitelných účastníků na nehodách činil „jen“ 13,4 %, na usmrcených 73,9 % a na těžce zraněných 81,7 %. Je tedy evidentní, že jsou to právě chodci, cyklisté a motocyklisté, kteří jsou při dopravních nehodách ve městech zásadně ohroženi.

V celkem 84 sledovaných městech nedošlo v roce 2024 ke smrtelným a těžkým nehodám zranitelných účastníků silničního provozu.

Obce s rozšířenou působností 2024

Nehod

Usmrceno

Těžce zraněno

Celkem

46 818

69

605

Zranitelní účastníci

6 262

51

494

Podíl zranitelných účastníků

13,4%

73,9%

81,7%

 

Situace v krajských městech je pak zřejmá z následující tabulky. V intravilánech krajských měst bylo evidováno 3 122 dopravních nehod, při nichž bylo usmrceno 31 a těžce zraněno 286 zranitelných účastníků silničního provozu, podíl zranitelných účastníků na nehodách: 12,3 %, na usmrcených: 70,5 % a na těžce zraněných osobách: 78,1 %.
Tato data opakovaně jednoznačně dokládají, proč je potřeba na území měst věnovat zvýšenou pozornost právě chodcům, cyklistům a motocyklistům.

Krajská města 2024

Nehod

Usmrceno

Těžce zraněno

Celkem

25 362

44

366

Zranitelní účastníci

3 122

31

286

Podíl zranitelných účastníků

12,3%

70,5%

78,1%

 

Nejbezpečnějším krajským městem v oblasti zranitelných účastníků se v loňském roce staly Pardubice, na druhém místě skončil Hradec Králové, na třetím pak Ústí nad Labem.
Na opačném konci se na 11. místě objevila Praha, na 12. pozici Brno a nejhorší, 13. místo, obsadila Plzeň, ve které při 187 nehodách byly 3 osoby usmrceny a 30 osob těžce zraněno. Pozoruhodný je propad Jihlavy – zatímco v roce 2023 obsadila 4. příčku, tentokrát skončila na 10. pozici.

Pořadí 2024

Krajské město

Hodnota
GČP INDEXu zranitelných účastníků

Pořadí 2023

1.

Pardubice

2. 33

1.

2.

Hradec Králové

2. 97

3.

3.

Ústí nad Labem

3. 70

2.

4.

Liberec

3. 76

5.

5.

Karlovy Vary

4. 62

9.

6.

Ostrava

5. 84

7.

7.

Olomouc

6. 25

6.

8.

Zlín

9. 20

8.

9.

České Budějovice

9. 59

11.

10.

Jihlava

11. 11

4.

11.

Praha

11. 99

10.

12.

Brno

14. 10

13.

13.

Plzeň

17. 65

12.

 

HISTORIE GČP INDEXU
Generali Česká pojišťovna hodnotí bezpečnost silničního provozu v intravilánech (zastavěné plochy) měst již od roku 2004, kdy do roku 2021 pod názvem „Index bezpečnosti“ byla hodnocena pouze krajská a okresní města. Od roku 2022 pak GČP INDEX bezpečnosti silničního provozu detailněji hodnotí nejen aktuální stav, ale také vývoj v jednotlivých obdobích ve všech 206 obcích s rozšířenou působností.
GČP INDEX je vyhodnocován dvakrát ročně – vždy na jaře a na podzim. Ověřená data pro výpočet indexu tradičně dodává a zpracovává Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Kompletní historická data popisující bezpečnost na silnicích krajských měst a obcí s rozšířenou působností jsou k dispozici na speciální platformě www.gcpindex.cz. V ní je možné data unikátním způsobem filtrovat například podle období, typu města nebo pořadí v indexu.

Zpět na tiskové zprávy